Välkommen till Monsters, Incorporated
När Tylor Tuskmon kommer till Monsters, Incorporated för att börja sitt drömjobb som skrämmare, upptäcker han att det är ute att skrämmas och inne att skratta. Han blir därför temporärt omplacerad till MIFT, Monsters, Incorporateds Fixarteam.
Tylor Tuskmon tar examen från Monsters Universitys Skrämskola som den bäste i sin klass, ivrig att inleda sin karriär som skrämmare på Monsters Inc. Tyvärr är hans första dag på jobbet samma dag som fabriken byter från skrämselenergi till skrattenergi – de behöver inte längre skrämmare, de behöver skämtare! Och Mike och Sulley, som nu är chefer, har ett problem: hur ska de göra alla dessa läskiga monster roliga? Under tiden de försöker hitta en lösning blir alla skrämmare tillfälligt omplacerade till andra jobb, däribland Tylor som skickas till ett udda team känt som MIFT, Monsters, Inc:s Fixarteam. MIFT är en grupp monster bakom monstren; teamet som håller hjulen snurrande på Monsters, Incorporated.