Cane e Gatto
Detektivkomedi med det nya komediparet Bud Spencer och Tomas Milian. Buttre kommissarie Parker, hemlig polis, får i uppdrag att arrestera den italiensk-amerikanske tjuven och gigolon Tony Roma, som använder sin charm för att förföra förmögna kvinnor och stjäla deras smycken. Det slutar med att de två slår sig ihop för att ta sig an gangstrarna, och den stora finalen blir oförglömlig.
Bud Spencer spelar kommissarie Alan Parker, en hemlig polis som beordras hitta och arrestera den svårfångade tjuven Tony Roma. Tony använder sin charm för att förföra förmögna kvinnor och stjäla deras smycken. Parker, som har tvingats ställa in en familjesemester för att spåra upp Tony, är inte särskilt glad över sitt uppdrag men lyckas ändå hitta Tony och arrestera honom. Den hale Tony hamnar ordentligt i klistret när han stjäl en ring av en välkänd politiker med personliga kopplingar till den lokala maffiabossen. När Tony blir vittne till ett maffiamord börjar bossen jaga honom också. Nu måste Parker undvika maffian och få tag i Tony. Till slut lyckas Alan arrestera Tony igen och lämnar över honom till polisen. Men komplikationer uppstår när Parker får reda på att hans kollega inte alls fört Tony till fängelset, utan kontaktat maffian istället. Tony lyckas rymma och slår sig ihop med Parker mot gangstrarna. Efter komiska skämt, storslagsmål och lustiga konversationer på engelska med neapolitansk brytning fångar Alan till slut både maffiabossen och politikern med hjälp av sina egenartade metoder. Förvänta dig oförglömliga moment när Bud låtsas vara dammsugarförsäljare, och i det sista slagsmålet. Den medryckande signaturmelodin är komponerad av bröderna La Bionda.