Chiedimi se sono felice
Vad händer när två nära vänner oavsiktligt förälskar sig i samma kvinna? Deras idylliska vänskap faller isär och den uppsättning av Cyrano de Bergerac som de länge drömt om blir inställd. Den tredje filmen av och med Aldo, Giovanni och Giacomo är en romantisk komedi om vänskap, kärlek och passion för teatern. Den avslutas med en överraskande coup de théâtre.
Den tredje filmen av och med den populära komeditrion Aldo, Giovanni och Giacomo. Den här romantiska komedin om vänskap och kärlek släpptes efter “Tre uomini e una gamba” och “Così è la vita.” Berättelsen utspelar sig i Milano. Giacomo försöker förgäves att övertala Giovanni att de ska åka och hälsa på deras gemensamme vän Aldo som ligger inför döden på Sicilien. Genom tillbakablickar tar Aldos röst oss tillbaka tre år i tiden när de oskiljaktiga vännerna, som delar en dröm om att iscensätta en egenproduktion av “Cyrano de Bergerac,” kämpar för att få det att gå ihop med diverse deltidsjobb. En jobbar som statist på operahuset La Scala, en som levande skyltdocka i ett varuhus och den tredje som röstskådespelare. Förutom karriärsvårigheter har de även otur i kärlek gemensamt. Ända tills en dag, när Giovanni av en händelse möter värdinnan Marina medan han springer ärenden åt Aldo, och blir förälskad. Efter att de dejtat ett tag ber Giovanni Marina att de ska flytta ihop, men hon är inte lika entusiastisk och bestämmer sig istället för att resa till Frankfurt. Situationen blir värre. När Giovanni försöker att få tag på henne i Frankfurt letar Marina samtidigt efter honom på varuhuset där han jobbar som levande skyltdocka, och hittar istället Giacomo som har tagit hans plats. Efter att de spenderat några timmar tillsammans slutar det med att de kysser varandra. Oförmögen att hantera sina skuldkänslor erkänner Giacomo för Giovanni under repetitionerna inför Cyrano att han har förälskat sig i Marina. Giovanni blir så arg att han slår sönder teaterkulisserna, och deras vänskap faller isär. Vid slutet av tillbakablicken har det gått tre år, och vi återvänder till nutiden när Giacomo och Giovanni får nyheten att Aldo har blivit sjuk och ligger inför döden på Sicilien. De möter upp med Giovannis ex-flickvän Marina och vid slutet av en lång resa infaller slutligen räkenskapens dag, men med överraskande resultat.