…Continuavano a chiamarlo Trinità
Sluge Trinity och buttre Bambino är skjutglada bröder men godhjärtade banditer. I detta nya äventyr misstas de för hemliga poliser och drar nytta av missförståndet för att pressa en godsägare på pengar. Det visar sig att han egentligen är ledaren för en grupp vapensmugglare som har sitt tillhåll i ett kloster. Det slutar med att Trinity och Bambino lyckas rädda munkarna, men förblir tomhänta.
Uppföljaren till spaghettivästern ”Dom kallar mig Trinity” med Bud Spencer och Terence Hill lever upp till förväntningarna. De två bröderna är redo för nya äventyr med slagsmål, korttricks, korrumperade sheriffer, en gentleman som visar sig vara ledaren för ett gäng vapensmugglare, ett kloster som används för smugglingverksamhet, en hjälplös bondfamilj och en vacker ung flicka som Trinity faller pladask för. Trinity och Bambino försöker efter bästa förmåga att hålla det löfte de gav sina föräldrar om att bli laglösa hästtjuvar, men hamnar oftast på rätt sida av lagen eftersom de är alldeles för goda och generösa för att leva som banditer. De två bröderna misstas för hemliga poliser och lyckas rädda en bondfamilj och en grupp munkar från ett vapensmugglargäng. De ger sig av med pengarna, som de snart tvingas återlämna till den verkliga hemliga polisen. Scenerna vid pokerbordet och på stadens lyxrestaurang är särskilt minnesvärda.