Der Räuber Hotzenplotz
När den långfingrade Hotzenplotz stjäl mormors älskade musikaliska kaffekvarn, kallas konstapel Dimpfelmoser in för att agera. Medan han pratar med spådamen Schlotterbeck, försöker Kasperl och Seppel att fånga rånaren själva. Hotzenplotz gillrar en fälla åt dem och säljer Kasperl till magikern, Petrosilius Zwackelmann.
”Jag stjäl det jag gillar, det är det jag är känd för,” skryter Hotzenplotz – enligt honom själv är han den mest kände rånaren i trakten. Hade han inte stulit mormors älskade kaffekvarn, av alla saker – ja, då hade inte Kasperl och Seppel behövt ge sig ut på sin farliga jakt efter boven, och de hade inte bytt ut sina hattar (”så att inte rånaren skulle känna igen oss”). Då kanske konstapel Dimpfelmoser aldrig hade träffat spådamen Schlotterbeck med sin kroko-hund Wasti (en hund som förvandlats till en krokodil). Och den vackra fén Amaryllis skulle fortfarande vara en motbjudande groda som spenderar sina bästa dagar i den elake magikern Zwackelmanns fängelsehåla. Men till slut får alla det de förtjänar – sagogräs, potatis, ett miniatyrslott, en guldvagn full av sand – och mormor får sin kaffekvarn tillbaka.