Der Schuh des Manitu
Någonstans i vilda västern på mitten av 1700-talet hittar vi Shoshone-stammen, en stam som lever i harmoni. Men mörka moln samlas vid horisonten! Hövding Abahachi och Ranger (blodsbröder från södern) måste berätta för Shoshone-hövdingen ("Cunning Amphibian") den sorgliga nyheten om hans sons död ("Fake Hare"). De blir snart anklagade för mord. Cunning Amphibian anklagar också brottslingarna för att ha stulit hans guld, och han kräver att det ges tillbaka. Abahachi försöker desperat förklara... han och Ranger planerade att använda det lånade Shoshone-guldet för att köpa och starta en lokal Apache-pub från Santa Maria, en fastighetsmäklare i Wyoming. Medan affären gjordes med Santa Maria upptäckte duon snart att de hade bedragits - och saker kom till ett blodigt slut. Santa Maria sköt kallblodigt Shoshone-hövdingens son i ryggen. Paret tog skydd bakom pubdörren och diskuterade den olyckliga situationen de befann sig i. Slutligen, när deras nervositet och ammunitionsljudet upphörde, insåg de att skurkarna redan hade kommit undan. Allt som återstod var hövdingens döda son. Kort sagt: Mannen som förrådde Abahachis folk mördade också Fake Hare - och samma man stal också Shoshone-guldet! Irriterande nog dyker Santa Maria plötsligt upp vid Cunning Amphibians sida, han är en av hans vänner. Inte så konstigt att Abahachi och hans blodsbroder ska skickas till de eviga jaktmarkerna vid gryningen. En Apache i en knipa! Ranger är rasande och inget antal ursäkter från Abahachi hjälper situationen. Slutligen bestämmer han att han har fått nog. Sexton år, och det har alltid varit detsamma! En massa meningslöst spårande och ridande, och var och varannan dag slutar det med att de blir fastbundna någonstans.Han har fått nog! Men när solen börjar stiga ändrar han sig. Främst för att Abahachi plötsligt kommer ihåg en dold skatt, som paret skulle kunna använda för att köpa sin frihet. Det är bara det att Apache-hövdingen, som lärt sig att dela med sig av sin farfar "Grey Star" från en ung ålder, rivit skattkartan i fyra delar och berusat kastat bitarna i händerna på slumpmässiga förbipasserande. Och Abahachi kommer bara ihåg en av de fyra bitarna...