Diligensen
Filmen berättar om äventyren under en diligensresa. Bland passagerarna finns en alkoholiserad doktor, en gravid kvinna, en bankchef som tagit sin klients pengar och den berömde Ringo Kid, bland andra.
Filmen utspelar sig i den öppna och dammiga västern. En diligens stannar för att byta hästar och tar ombord en brokig samling passagerare: en blivande mor, en spelare, en avdankad alkoholiserad doktor, en saloon-flicka och en handelsresande i whiskey. På väg ut från staden ansluter bankchefen. Några kilometer bort stiger Ringo Kid på; han ska utkräva hämnd i Lordsburg. Med sheriffen jämsides och kavallerister till skydd, färdas diligensen ut i vildmarken, där Geronimo och hans indianer är på krigsstigen och en välkänd brottsling är på rymmen. Under resans gång uppstår ett förhållande mellan Ringo Kid och saloon-flickan, Dallas. Den alkoholiserade doktorn blir vän med whiskeyhandlaren och smakar hans varor. Spelaren blir vän med den blivande modern. När diligensen stannar för att byta hästar får de rad på att Geronimo och hans apacher är på krigsstigen. Den blivande modern blir förlöst av den nu nyktre doktorn. Indianernas eldar syns på håll, och diligensen åker ut... det blir en tävling mot klockan. När resan fortsätter blir Ringo Kid tillfångatagen och diligensen förlorar sin beväpnade eskort. Ännu längre fram står det klart att alla ombord på diligensen måste samarbeta om de ska överleva det oundvikliga mötet med Geronimo och hans indianer.