Fenomen
En man begåvas med ovanliga krafter i intelligens och klarsynthet när han blir nedslagen av ett mystiskt skarpt ljus. Men det som börjar som en gudagåva blir snabbt surt när vänner börjar bli rädda och militären försöker ta reda på varifrån denna plötsliga genialitet kommer.
Natten till sin 37:e födelsedag blir George Malley knockad till marken av ett mystiskt, skarpt ljus och utvecklar helt plötsligt fantastiska mentala förmågor. Med sina nyfunna kunskaper, förbluffar George alla i stan. Men när hans otroliga krafter till och med får hans äldsta vänner att vända sig bort från honom, och han blir uppmärksammad av militären, inser George att den här otroliga upplevelsen förändrat inte bara honom utan alla andras liv runt honom också, för alltid.