Herr Lehmann
Oktober år 1989. Stadsdelen Kreuzberg i Västberlin, som kallas SO 36, har spärrats av från resten av staden under 28 år tack vare Muren. Bartendern Frank, kallad Herr Lehmann av vänner och kunder, påbörjar ett förhållande med kocken Katrin. Hans livsstil förändras när hans föräldrar dyker upp på ett besök. Saker går snett med Katrin och hans bästa vän Karl börjar bete sig underligt.
Oktober år 1989 har stadsdelen Kreuzberg, som kallas SO 36, i Västberlin spärrats av från resten av staden under 28 år tack vare Muren. En apatisk subkultur av studenter, konstnärer, bohemer och barstammisar har växt fram bland de söndervittrade byggnaderna. En del av detta mikrokosmos är bartendern Frank, halvformellt kallad Herr Lehmann av vänner och kunder. Frank hänger runt och dricker, har inget intresse för något utanför SO 36 och försöker påbörja ett förhållande med kocken Katrin. Hans livsstil rubbas så småningom när hans föräldrar dyker upp på ett plötsligt besök. Saker och ting går snett med Katrin och hans bästa vän Karl börjar bete sig underligt. Samtidigt ökar den politiska turbulensen på andra sidan av Muren.