I Heart Huckabees
En frustrerad ung miljökämpe som utnyttjas av en företagsplanerare anställer ett par "existentiella detektiver" för att undersöka en serie märkliga samband som fått honom att hamna under inflytandet av en nihilistisk konkurrent.
Albert Markovski (Jason Schwartzman), ledare för miljögruppen Open Spaces Coalition, råkar ut för en serie tillfälligheter som får honom att hamna under inflytandet av den nihilistiska karriärklättraren Brad Stands (Jude Law); Med hjälp av två existentiella detektiver, Bernard och Vivian Jaffe (Dustin Hoffman och Lily Tomlin), undersöker Albert sitt liv, sina relationer och Brad.