In the Footsteps of Elephant
I “In the Footsteps of Elephant” får vi följa filmmakare när de fångar afrikanska elefanters episka resa över Kalahariöknen för Disneynatures film “Elephant”. Teamet utsätts för extremt väder, otillgänglig terräng, krokodiltäta vatten och närgångna möten med lejon för att kunna belysa dessa märkvärdiga varelser och deras vandringar som skett i generation efter generation.
I “In the Footsteps of Elephant” får vi följa filmmakare när de fångar afrikanska elefanters episka resa över Kalahariöknen för Disneynatures film “Elephant”. Teamet utsätts för extremt väder, otillgänglig terräng, krokodiltäta vatten och närgångna möten med lejon för att kunna belysa dessa märkvärdiga varelser och deras vandringar som skett i generation efter generation. Att filma världens största landlevande däggdjur är ingen enkel uppgift. För att följa med på deras nästan 200 mil långa äventyr, måste Disneynature-teamet först transportera kameratemat tillsammsne med 5 ton kamerautrustning till hjärtat av Okavangodeltat, en avlägsen oas där elefanterna samlas årligen. Deras nästa utmaning blir att hitta elefanter. Och trots deras otroliga storlek är det som att finna en nål i en höstack att lokalisera en elefant på ett område som är drygt 10000 kvadratkilometer. Tackålov för filmskaparna hjälper en lokal biolog som räknar elefantpopulationen dem. Teamet hittar hjorden och sen bär det iväg. Och snabbt. En hjord elefanter kan röra sig nästan 50 kilometer på en dag i deras jakt på paradiset och teamet hinner nästan inte med. Men i motstånd väcks möjliheter. De monterar en kamera som vanligtvis används för flygfilmning på din bil och ett helt nytt sätt att berätta historien på föds där. FIlmskapare är ivriga på att fånga en förflyttning som aldrig tidigare visats, men att filma i den afrikanska vildmarken medför helt nya sorters risker. Teammedlemmar hamnar ansikte-mot-ansikte med krokodiler när de dyker i floden, upptäcker lejon som jagar antiloper mitt i deras läger och filmar en konfrontation på natten mellan ett lejon och en elefantmamma och hennes kalv - från en bil som är öppen baktill. Men belöningarna väger upp riskerna. Filmmakarna minns tillbaka på sina favoritögonblick under produktionen. Från det lekfulla: en ung kalv som plaskar och jagar lettjevattenbockar och ägretthäger; till det rörande: en elefanthjord som hedrar kvarlevorna av en avliden släkting; till det imponerande: en nyfödd elefant som tar sina första steg. Efter ett år av filmande har teamet förälskat sig i elefanterna och alla deras unika och sympatiska egenheter. När de återvänder till platsen där resan började, väntar de tålmodigt och oroligt på att hjorden ska komma tillbaka.