I den fjärde delen av "Indiana Jones"-serien blir den berömda arkeologen/äventyraren dr Indiana Jones åter involverad, när han blir insnärjd i en sovjetisk komplott för att avslöja hemligheten bakom ett mystiskt föremål känt som Kristalldödskallen.