Jag trodde det var kärlek, men det var en kalesch
Den sista filmen i Troisis regi vann två Silverband och ett David di Donatello-pris. Cecilia och Tommaso ska gifta sig. Men först måste de ta itu med sina egna tvivel: de börjar båda få kalla fötter. De gör slut men återförenas igen, bara för att inse att de inte älskar varandra som man och hustru längre.
”Varför ska du gifta dig... Vad är det för fel på dig?” Den sista filmen med manus och regi av Massimo Troisi, som även själv medverkar, utforskar kärlekens alla olika nyanser. Tillsammans med Francesca Neri, Marco Messeri och Angelo Orlando. “Pensavo fosse amore...” vann två Silverband och ett David di Donatello-pris. Filmen följer ett förlovat par som försöker komma underfund med livets plågor, när de ställs inför de svårigheter som ett långt förhållande innebär. Neapelkrögaren Tommaso och bokhandlaren Cecilia ska äntligen byta ringar, men kvällen innan bröllopet gör Cecilia slut för att hon hävdar att han är lat och otrogen. Precis som i Manzonis ”I promessi sposi”, ”får detta bröllop ej äga rum.” Medan Amedeo förgäves försöker trösta en förtvivlad Tommaso efter uppbrottet, förgiftas Tommaso av Amedeos yngre syster i avsikt att deklarera sin kärlek till honom. Under tiden anländer Cecilias nya kärleksintresse, den lättsamme Enea, och gör Amedeo så svartsjuk att han vänder sig till en häxmästare för att be om hjälp i hopp om att vinna tillbaka sin före detta flickvän. Det går vägen: Cecilia dumpar Enea för Tommaso, och paret börjar om från början med bröllopsplanerna. I slutänden förändras allt på det mest oväntade sättet.