Justin Morgan hade en häst
Under åren efter slutet av det Nordamerikanska frihetskriget tar skolmästaren Justin Morgan två unghästar som betalning för en gammal skuld. Den yngre av de två växer till en robust men liten ridhäst som blir grunden för hästrasen Morgan. Inspirerad av barnens historiska roman.