Konferenz der Tiere
Djuren på den afrikanska savannen undrar alla vad som hände med vattnet. Det borde ha strömmat ner från de avlägsna bergen och översvämmat dalen för länge sedan, och med det sista kvarvarande vattenhålet vaktat av bufflar och noshörningar blir djuren törstigare och törstigare. Den modiga surikaten Billy och hans bästa kompis, det fridfulla lejonet Sokrates, beger sig iväg på jakt efter vatten.
Djuren på den afrikanska savannen undrar alla vad som hände med vattnet. Det borde ha strömmat ner från de avlägsna bergen och översvämmat dalen för länge sedan, och med det sista kvarvarande vattenhålet vaktat av skrämmande bufflar och noshörningar blir djuren törstigare och törstigare. Den modiga surikaten Billy och hans bästa kompis, det fridfulla lejonet Sokrates, beger sig iväg på jakt efter vatten. Billy vill bevisa för sin son Junior att han är mer än bara den neurotiker som alla tycker att han är, och göra honom stolt. På vägen möter de den galliska tuppen Charles, som har lett en isbjörn, en känguru, en tasmansk djävul och två galapagossköldpaddor till Afrika. De har alla flytt förstörelsen i sina avlägsna hemländer och kommit till Okavangodeltat i hopp om en bättre framtid. Men tyvärr hotas också denna sista kvarvarande naturliga fristad av mänskligt intrång. För att samla in vatten till sin lyxresort har hotellchefen Mr Smith konstruerat en enorm damm som förhindrar att resursen flyter vidare till djuren. Ironiskt nog är hotellet värd för ett toppmöte för världsledare, som möts för att diskutera sätt att skydda och rädda miljön. Djuren tar sig an utmaningen och anordnar en egen konferens. Den kloka elefantkon Angie uppmanar alla varelser, stora som små, att springa, flyga och krypa till sitt försvar - och där börjar ett vilt, actionfyllt djuräventyr fullt av list och lömskhet.