Kruimeltje
Det här är den rörande berättelsen full av bus om den tioårige Lille Skorpan. Hans utfattiga mor adopterade bort honom inte lång tid efter det att han föddes. Hans far flyttade till Amerika för att pröva lyckan där. Tillsammans med sin hund Moor lever Lille Skorpan ett äventyrligt liv på gatorna. Med humor, livslust och uthållighet lyckas han styra världen efter egen vilja.
Filmen är baserad på den populära nederländska barnboken av Chris van Abkoude. I en nederländsk hamn bor det år 1921 en tioårig föräldralös pojke som kallas Lille Skorpan (Ruud Feltkamp). Fylld av skam var hans utfattiga mor Lize van Dien (Thekla Reuten) tvungen att lämna bort honom till fru Koster (Sacha Bulthuis) inte lång tid efter det att han föddes. Fostermor Koster, som har tagit hand om honom ända sedan han var en baby, är också väldigt fattig, och oförmögen att ta hand om honom själv visar hon sig vara en elak härskartyp som insisterar på att Skorpan ger henne pengar innan hon ger honom mat. På något vis måste han tjäna sina pengar på gatan, och kan inte gå hem förrän han samlat ihop tillräckligt. Skorpan blir en gatupojke som stjäl från kärror och butiker för att hålla sig vid liv, och sover i kyrkor eller hopkrupen i portgångar. Ibland måste han undfly polisen, och han har lyckats göra de flesta vuxna runt omkring honom till sina fiender. En herrelös hund blir hans ständiga följeslagare. En dag dör fru Koster, och på sin dödsbädd ger hon Lille Skorpan en medaljong som innehåller fotografier på hans föräldrar. Från det ögonblicket har pojken med sig medaljongen vart han än går. Grönsakshandlaren Wilkes (Hugo Haenen) känner gatugängen allt för väl, och beslutar sig för att låta Skorpan bo hos honom. Till Skorpans förvåning utvecklar Wilkes en svag punkt för honom. Wilkes jobbar på en bok om sina äventyr med en barndomsvän. När han visar pojken ett fotografi på sin vän konstaterar Skorpan chockat att den unge mannen inte är någon annan än mannen i hans medaljong - hans far. Hans namn visar sig vara Harry Volker, och han gav sig av till Amerika som guldletare för drygt tio år sedan för att tjäna en förmögenhet. Skorpan är glad över att få bo med Wilkes, men lyckan blir inte långvarig, när Wilkes marknad brinner ned i en eldsvåda. Pojken står återigen utan förmyndare och skickas till ett barnhem där föreståndaren är en småaktig man. Livet är långt ifrån en dans på rosor, men Skorpan kan åtminstone leva i hoppet att hans far en dag kommer att komma och hämta honom. Samtidigt ger sig Wilkes av för att leta efter Harry Volkes, och Skorpans mor har bytt namn till Vera di Borboni och blivit en känd pianist. Kommer framtiden att bära med sig något bättre för honom än ett liv på gatan?