La banda dei Babbi Natale
Vad gör Aldo, Giovanni och Giacomo på polisstationen på julafton? Efter att ha haffats av polisen när de försöker klättra upp på en byggnad utklädda i tomtedräkter, blir de anhållna och förhörda av en kvinnlig poliskommissarie och tvingas försöka bevisa sin oskuld. En julfilm för hela familjen full av surrealistisk humor. Angela Finocchiaros framförande och filmmusiken av Mina är båda minnesvärda.
”Kan du inte bara berätta varför du klättrade på den där jävla väggen så att vi alla kan få gå hem?” På julaftonskvällen i Milano blir tre män i tomtedräkt anhållna av polisen när de försöker klättra upp på en byggnad. De tre vännerna – en polygam veterinär, en otröstlig änkeman och en opålitlig make – anklagas för att vara del av en tjuvliga och förs till polishögkvarteret där de blir hastigt utfrågade av en kommissarie spelad av Angela Finocchiaro, vars enda önskan är att få spendera julen med sin familj. Trion misstas för inbrottstjuvar och försöker bevisa sin oskuld genom att berätta sin historia, skildrad genom tillbakablickar. Efter ett antal overkliga missöden och roliga spex ordnar sig allt: inbrottstjuvarna tillfångatas av polisen, polygamisten Giovanni lämnar sina två fruar för poliskommissarien, änkemannen Giacomo besvarar äntligen sin kollegas närmanden, och den opålitlige Aldo skaffar ett jobb. Till sist, men inte minst, vinner de tre lagmedlemmarna den eftersökta bocciapokalen.