Las Aventuras De Tadeo Jones (aka: Tad The Explorer)
Tadeo är en enkel byggnadsarbetare som bor i Chicago, men han har ett äventyrligt och drömmande sinne. En vacker dag misstas han för en populär arkeolog och skickas till Peru för att utföra ett svårt arbete. Där måste han stoppa en skurkorganisation som ägnar sig åt att stjäla skatter, och den här gången tänker de plundra en mytisk inkastad som just upptäckts.
Tadeo har alltid velat bli en äventyrlig och berömd arkeolog som sin hjälte, Max Mordon, världens bästa utforskare, men han tillbringar sina dagar med att dagdrömma mellan kranarna och betongen på bygget där han arbetar. Möjligheten att uppfylla sina drömmar kommer när en välkänd arkeologkompis får en mystiskt stentavla, nyckeln som leder till den förlorade staden Paititi och dess legendariska skatt. När resan ska inledas råkar arkeologen ut för en olycka och Tadeo måste ersätta honom på expeditionen. När Tadeo kommer till Peru upptäcker han att Oddyseus, en viktig skattjägarorganisation, också letar efter den förlorade staden Paititi… och de är villiga att göra vad som helst för att hitta den. Med hjälp av Sara, en djärv arkeolog; Belzoni, en stum papegoja med stor personlighet; Freddy, en underlig vägvisare med en mångfunktionell rock; and Jeff, Thaddeus trogna hund, ger han sig ut på ett farofyllt äventyr som tar dem över hela landet för att rädda den förlorade staden och skydda den mystiska skatten från att hamna i fiendens ägo.