Lo chiamavano Trinità…
Mytomspunnen spaghettivästern med bröderna Trinity och Bambino, två godhjärtade rånare med snabba revolvrar. Trinity får reda på att Bambino låtsas vara stadens sheriff medan han väntar på att hans kumpaner ska lägga beslag på Majorens hästar. Han övertalar sin bror att hålla sig på rätt sida av lagen och försvara en grupp fredliga mormonska nybyggare från Majoren och hans mexikanska banditer.
Mytomspunnen spaghettivästern med Terence Hill och Bud Spencer. Receptet är enkelt: en tallrik med bönor + slagsmål + pistolskott = garanterad underhållning. Den medryckande filmmusiken av Franco Micalizzi är pricken över i:et. De grälande bröderna Trinity och Bambino är två godhjärtade rånare som innerst inne tycker om varandra. Trinity är en lat och men slug revolverman som helst dras omkring på en kärra bakom sin häst, medan hans buttre hästtjuv till bror Bambino är känd som ”djävulens högra hand”. Trinity anländer till staden och får reda på att Bambino låtsas vara stadens sheriff medan han väntar på att hans kumpaner ska lägga beslag på den girige markägaren ”Majorens” hästar. Tillsammans med ett gäng mexikanska banditer försöker Majoren jaga bort en grupp mormonska nybyggare för att kunna låta sina hästar beta på deras bördiga marker. Men Trinity, som har fallit pladask för två av mormonflickorna, slår sig ihop med Bambino för att försvara mormonerna mot de mexikanska banditerna och ge Majoren en omgång. I den stora finalen besegrar bröderna sina fiender i ett slagsmål, och de fredliga mormonerna får sin belöning och lämnar våra godhjärtade banditer tomhänta.