Magus
På en grekisk ö spelar en mystiker psykologiska spel med en skör ung flicka och en intellektuell engelsman. Filmen baseras på en novell av John Fowles.
En brittisk lärare, Nicholas, dumpar sin flickvän och tar ett jobb på en liten ö i Grekland, där han ersätter en man som begått självmord under mystiska omständigheter. Nicholas träffar Conchis, “maguset” (magikern), en rik enstöring med ett mystiskt förflutet som kan ha inkluderat samarbete med nazisterna. Magusets kompanjon är lika hemlighetsfull hon, och går omkring i ett spöklikt tillstånd av paranoia. Ju djupare Nicholas dras in i spelet, desto mer fara anar han att han är i. Ändå kan han inte dra sig loss från den fascinerande och fängslande påverkan som detta psykologiska spel har på hans förstånd.