Master and Commander - Bortom världens ände
En framstående ung kapten för den brittiska flottan leder en skicklig besättning, inklusive hans bästa vän skeppsläkaren, på ett uppdrag att sänka ett franskt fantomfartyg med har ett fruktansvärt rykte lyckas sjunka brittiska fartyg.
Kapten "Lucky" Jack Aubrey är stridskapten i den brittiska flottan under Napoleonkrigen. Deras skepp Surprise, attackeras av en överlägsen fiende. HMS Surprise lider stora skador, hans besättning likaså och Aubrey slits mellan plikt och vänskap när han jagar fienden över två hav. Det ödesdigra uppdraget kan rädda eller förgöra Lucky Jack och hans besättnings ära.