Melinda och Melinda
I ”Melinda och Melinda” återvänder Woody Allen till sitt ursprung – en tajt grupp av utbildade, kreativa, tidvis nevrotiska män och kvinnor i den moderna tidens New York som lever ett allt mer komplicerat liv.
Woody Allan har varit en av de mest respekterade filmskaparna inom internationell film i över 3 decennier. I ”Melinda och Melinda” utforskar han några av sina mest älskade områden. Twisten anas redan i filmens inledande scen, där fyra eleganta New York-bor njuter av en middag ute en regnig kväll. En anekdot sätter igång en diskussion mellan författarna Max (Larry Pine) och Sy (Wallace Shawn) om människans dubbla natur som symboliseras av ansiktsmaskerna – en glad och en ledsen – som är teaterns emblem. I slutändan utvecklas en komisk berättelse i kontrast till en mer dramatisk version av sig själv. Båda krestar kring en något mystisk kvinna vid namn Melinda (Radha Mitchell).