I Walt Disney Animation Studios episka animerade musikal Vaiana 2 återförenas Vaiana och Maui tre år senare för en omfattande ny resa tillsammans med en besättning av osannolika sjöfarare. Efter en oväntad uppmaning från sina lotsande förfäder, måste Vaiana resa till Oceaniens avlägsna hav och in i farliga, sedan länge förlorade vatten för ett äventyr som inte liknar något hon någonsin upplevt förut.