Monkeybone
En komatös serietecknare flyr från en olycksbådande fantasivärld och hindrar sin odygdiga, apliknande skapelse, som nu tagit över hans kropp, från att utsätta mänskligheten för en mardrömsframkallande drog.
Efter att en bilkrasch försätter den förtryckta serietecknaren Stu Miley (Brendan Fraser) i koma, vaknar han och den odygdiga Monkeybone, hans lustiga alter ego, i ett skärseldsliknande limbo fyllt med mytiska gudar och varelser som innebor de levandes mardrömmar. Så småningom tar Monkeybone över Stus kropp och flyr för att skapa förödelse i den verkliga världen! Nu måste Stu överlista Döden (Whoopi Goldberg) och stoppa Moneybone innan hans syster drar ur kontakten för verkligheten för alltid!