Of Miracles and Men
Historien om ett av de mest oväntade resultaten i idrottshistorien har berättats. Eller? En fredagskväll i Lake Placid, vinter-OS 1980, chockade ett gäng modiga amerikanska collegestudenter det ärade sovjetiska ishockeylaget med 4-3 i en medaljmatch. Amerikanerna kunde inte annat än att tro på mirakel den natten, och när USA-laget vann guld två dagar senare blev de historiska.
Historien om ett av de mest oväntade resultaten i idrottshistorien har berättats. Eller har den det? En fredagskväll i Lake Placid, New York, chockade ett gäng modiga amerikanska collegestudenter det favorittippade sovjetiska ishockeylaget med 4-3 i en medaljmatch under vinter-OS 1980. Det amerikanska folket kunde inte annat än att tro på mirakel den natten, och när deltagarna i USA-laget vann guldmedaljen två dagar senare, blev de ett lag som gick till historien. Men det fanns en dold sida till "Miraklet på isen." De så kallade skurkarna från Amerikas ideologiska motståndare var i verkligheten bra män och enastående spelare, som formats till ”Den stora röda maskinen” av genialiteten och passionen till Anatoli Tarasov. Det fanns en anledning till att de verkade oslagbara, framför allt efter att ha utklassat amerikanerna i en träningsmatch veckan innan vinter-OS började. Och det fanns en viss skam i att de skulle behöva leva resten av sina liv med resultatet från den 22 februari 1980. I 30 for 30-filmen Of Miracles and Men utforskar regissören Jonathan Hock (The Best That Never Was och Survive and Advance) omfattningen av ”Miraklet på isen” ur ett sovjetiskt perspektiv. Hans intensiva fokus på själva matchen ger den förnyad spänning och ett nytt perspektiv. Men resan till det chockade sovjetiska laget varken började eller slutade i Lake Placid.