Östanvind
Mika är arg. Efter att hon misslyckades med terminens slutprov och sen råkade tända eld på sin lärares bil tillsammans med sin kompis, så ändrar hennes föräldrar hennes sommarplaner: istället för att åka iväg på kollo så är det plugga som gäller – på hennes stränga mormors hästgård...
Mika är arg. Efter att hon misslyckades med terminens slutprov och sen råkade tända eld på sin lärares bil tillsammans med sin kompis, så ändrar hennes föräldrar hennes sommarplaner: istället för att åka iväg på kollo så är det plugga som gäller – på hennes stränga mormors hästgård. Hon gillar inte hästar så mycket, men Mika tänker inte sitta med näsan i böckerna hela sommaren och bli bevakad av stallpojken Sam. I det mörkaste båset i stallet möter hon den vilda men blyga hingsten Östanvind. Varken Michelle, den mest erfarna showryttaren på gården, eller Mikas mormor har lyckats tämja den farliga hästen. Mika dras magiskt till den nervösa hästen som en magnet, och hon smyger in i stallet trots alla varningar. Det blir början på en fantastisk vänskap där Mika upptäcker sin riktiga passion och mycket speciella talang: hon kan kommunicera med hästar! Kommer hon att lyckas tämja Östanvind – mot alla odds?