Petra: byggmästarnas hemligheter
I Jordaniens öken ligger den antika staden Petra, full med mysterier. Hur kunde detta arkitektoniska underverk byggas för över 2000 år sedan?
I södra Jordanien ligger den otroliga staden Petra. Byggt för 2000 år sedan och innehåller otaliga arkitektoniska skatter: enorma byggnader utskurna i klipporna och hundratals gravar, tempel och bad. Petra var en rik och blomstrande stad, trots att den ligger i ett ogästvänligt område. Hur lyckades nabatéerna förvandla denna öken till ett lyxig stad?