Pony Excess
Mellan 1981 och 1984 hade en privatskola i Dallas de bästa resultaten inom collegefotboll. SMU satt högt upp på backfield-ryggen till det prisade "Pony Excess." Men när mitten av decenniet närmade sig sprack sömmarna. Vinster blev det enda viktiga när universitetet lämnade över kontrollen av programmet till stadens oljebaroner och fastighetshajar. Regelbundna NCAA-överträdelser blev normen.
Mellan 1981 och 1984 innehade en liten privatskola i Dallas de bästa resultaten inom amerikansk fotboll på collegenivå. Mustangs of Southern Methodist University (SMU) satt högt upp på backfield-ryggen till det prisade "Pony Excess." Men när mitten av decenniet närmade sig började programmet att spricka i sömmarna. Vinster blev det enda som betydde något när universitetet allt mer lämnade över kontrollen av fotbollsprogrammet till stadens oljebaroner och fastighetshajar. Uppenbara och regelbundna NCAA-överträdelser blev normen. Den 25 februari 1987 skakades skolan och idrotten när NCAA delade ut ”dödsstraffet” till ett collegefotbollsprogram för första och enda gången i historien. SMU fick klara sig utan amerikansk fotboll i två år, och fanskaran förblev identitetslösa i ytterligare 20 år innan Mustangs vann Hawaii Bowl 2009. Det här är historien om Dallas på 1980-talet och girigheten, makten och korruptionen som rann från oljefälten ut på fotbollsplanen och vidare till guvernörens residens. Regissören Thaddeus D. Matula, en produkt av SMU-filmskolan, skildrar uppgången, nedgången och återfödelsen av detta en gång så mäktiga lag.