Publieke werken
Året är 1888. Violinmakaren Vedder bor mittemot Amsterdams nybyggda centralstation. Han kan sälja sitt hus till ett bra pris, eftersom de vill bygga ett hotell där hans hus står, men Vedder funderar en gång extra på detta. Hans kusin Anijs bor i Hoogeveen. Han är en apotekare, men agerar som en läkare. De är två små människor som mot sitt bättre vetande konkurrerar mot de högre upp.
Amsterdam, 1888: Den uppretade violinmakaren Vedder behöver flytta när hans hus, mittemot Amsterdams nyligen färdigbyggda centralstation, måste ge plats för det planerade Victoria Hotel. Hans övermodiga kusin Anijs, en apotekare i Hoogeveen, har hamnat i trubbel på grund av olaglig medicinsk behandling och letar efter en utväg, inte bara för sig själv och sin fru Martha - utan också för en grupp fattiga torvskärare som han lovar en bättre framtid för i Amerika. Är detta passion eller stolthet? De två smider en extremt riskabel plan för att få ut mesta möjliga av det hela, med tragiska konsekvenser.