Små, små mord
En karriärsinriktad kvinna från New York räddar en ung, apatisk man från rånare. Hon förföljer honom aggressivt, de gifter sig och hon blir sanslöst mördad i en slumpmässig dödskjutning. Filmen är baserad på en pjäs av Jules Feiffer.
Alfred Chamberlain (Elliot Gould) var en framgångsrik fotograf men är nu arbetslös och utan flyt. Hans passion för livet är borta. Sedan träffar han Patsy Newquist (Marcia Rodd), som bestämmer sig att hennes uppgift är att ändra honom och forma honom till en stark, levande, självmedveten man som hon kan beskydda och ta hand om. När hon tar honom hem för att träffa sina föräldrar (Vincent Gardenia och Elizabeth Wilson) går saker snett. Tidiga sjuttiotalets New York är under attack av en epidemi slumpmässiga dödskjutningar och våldsamheter som sprider sig runt staden. Till slut inser Alfred att det enda sättet att hålla sig sansad i en galen värld är att själv bli galen.