The Blue Max
Under andra världskriget tävlar en ung tysk pilot med sin skvadron om det åtråvärda Blue Max-priset, och förälskar sig i sitt befäls olyckliga hustru.
Bruno Stabel är en fattig tysk soldat som tar sig upp ur skyttegravarna och går med i det aristokratiska flygvapnet. Han kämpar skoningslöst för "Blue Max", en eftertraktad medalj för prestationer inom flygning. Han möts med förakt av de andra tävlanden; rika snobbar som ser ned på hans låga ekonomiska status. När han vunnit titeln vinner han generalens respekt, och generalens fru vill återgälda honom på sätt generalen kanske inte uppskattar.