The Bravados
En man söker efter fyra revolvermän som är skyldig till våldtäkt och mord av hans fru, och han inser slutligen att hans begär efter hämnd inte gett honom tid för vare sig kärlek eller nåd. Efter spirituell tröst planerar han ett liv med flickan han älskade tidigare i sitt liv.
Jim Douglas (Gregory Peck) rider in i stan kvällen innan fyra brottslingar hängs. Han har jagat dem i tron att de våldtagit och mördat hans fru. Men timmar innan avrättningen rymmer de och tar en ung vacker kvinna som gisslan. Nu är det en mördande jakt mot Mexikos gräns. Douglas leder uppbådet och spårar brottslingarna en efter en, tills det slående mäktiga avslutet avslöjar en hemsk hemlighet som lämnar Douglas i större behov av frälsning än hämnd!