Mörkläggningen
När Fritz åker på semester och låter Duncan ta över orsakar MIFT ett strömavbrott. En inspektör tillkallas för att utreda vad som hänt.
När Fritz åker på semester blir Duncan av en slump vald till vikarierande verkmästare. Hans primära mål: att ställa till förtret för Tylor. Det dröjer inte länge förrän Tylor och Duncan hamnar i bråk, utlöser dussintals gamla skriktuber och råkar orsaka ett strömavbrott som omfattar hela staden. Det gör att en nitisk inspektör från Monstropolis Energiregleringskommitté (MERK) skickas till Monsters, Inc. Duncan och de andra fruktar för sina jobb, så MIFT samarbetar för att mörklägga sitt brott. Det slutar med att Fritz återvänder och inspektören lägger ned sin utredning, men Mike och Sulley upptäcker mörkläggningen. Tylor tycker synd om Duncan och tar på sig skulden så att inte Duncan ska bli avskedad, men Fritz kliver in och räddar deras jobb. De två rivaliserande kollegorna kommer därmed en aning närmare varandra.