Ursäkta förseningen
Massimo Troisis andra komedi, om en strulig kärlekshistoria. Vincenzo, trettio år gammal och arbetslös, tröstar sin vän Tonino som blivit dumpad. När Vincenzo förälskar sig i Anna sätter hans apati deras förhållande under press, och hon gör slut. Men slutet gott, allting gott.
Den andra prisbelönta filmen av Massimo Troisi efter den förträffliga ”Ricomincio da tre”, där han själv medverkar. Titeln ”Ursäkta förseningen” är både en vinkning till ivriga fans och en syftning till de svårigheter som många par ofta upplever i ett förhållande. Filmens huvudperson är Vincenzo, en ung, apatisk och arbetslös neapolitanare som fortfarande bor med sin mamma och snyltar på sin familj. Vincenzo är en soffliggare som får uppleva hjärtesorg indirekt genom sin kompis Toninos berättelser. Men på en begravning träffar han sin systers klasskamrat Anna, och blir förälskad. För att hålla förhållandet vid liv måste han lära sig att ta ansvar och visa sina känslor, för Anna vill ha riktig kärlek och starta familj. När Anna gör slut kastas han in i förtvivlan då han inser hur mycket hon betyder för honom. Han försöker förgäves att vinna tillbaka henne. Det är då Tonino, som är orolig för sin vän Vincenzo, övertalar Anna att bli tillsammans med honom igen.