Vicke och Gudarnas Skatt
När ska lille Vicke äntligen bli en äkta viking? Det är en fråga som inte lämnar hans pappa Halvar i fred. Men när den avskyvärde Sven kidnappar hövdingen i Flake, så är Vickes stund oväntat kommen!
När ska lille Vicke äntligen bli en äkta viking? Det är en fråga som inte lämnar hans pappa Halvar i fred. Men när den avskyvärde Sven kidnappar hövdingen i Flake, är Vickes stund oväntat kommen! Som ställföreträdande hövding leder han de starka männen Tjure, Snorre, Urobe, Gorm, Ulme och Faxe, med stöd av den orädda Svenja. De seglar mot Rädslans Udde, och efter ett turbulent äventyr kommer de äntligen fram till Svens slott, där de måste befria Halvar. Men vikingarnas största utmaning ligger fortfarande framför dem: de måste korsa stormiga hav, tropiska stränder och farliga isöknar för att hitta den legendariska Gudarnas Skatt. Sven vill lägga sina elaka vantar på den, men Vicke vore inte Vicke om han inte hade kommit på en listig plan för att villa bort honom.