What Carter Lost
Det finns amerikansk high schoolfotboll, och så finns det amerikansk highschoolfotboll i Texas. Men underligt nog har ett av de största lagen i statens historia gått förlorade med tiden … och med ödet. What Carter Lost, regisserad av Adam Hootnick för ESPN Films 30 for 30-serie, är berättelsen om det laget – 1988 års Dallas Carter Cowboys.
Det finns amerikansk high schoolfotboll, och så finns det amerikansk highschoolfotboll i Texas. Men underligt nog har ett av de största lagen i statens historia gått förlorade med tiden … och med ödet. What Carter Lost, regisserad av Adam Hootnick för ESPN Films 30 for 30-serie, är berättelsen om det laget – 1988 års Dallas Carter Cowboys. Med 21 spelare som erbjöds collegestipendium och flera som gick vidare till NFL, så tog Carter det bästa Texas hade att erbjuda – däribland Odessa Permian-laget som inspirerade Friday Night Lights – så väl som det värsta, i en rasistiskt laddad delstatsomfattande dispyt om en av spelarnas algebrabetyg och Carters legitimitet. På något vis lyckades Carter vinna allt på planen, och på något vis lyckades de kasta bort alltihop. Kanske var det Dallaspolisen och Carterfanet som uttryckte det bäst efter att hans handlingar satt stopp för en rad brott som skakade det pålitliga Carter: ”Varför gjorde ni det här?” Flera år senare är det fortfarande en fråga som inte har något enkelt svar, men genom brännande intervjuer med Carter-spelare, tränare och familjemedlemmar, så väl som en inblick i deras liv i dag, handlar den här filmen i grund och botten om vad Carter hittade.