Vicke Viking
Vicke är en 10-årig pojke som råkar vara son till vikingahövdingen Halvar. Halvar försöker desperat lära sin son det rätta levnadssättet för vikingar. Till sin förvåning visar Vicke väldigt lite entusiasm för fysiska aktiviteter och föredrar fredliga lösningar istället för att slåss. De hamnar alltid i spännande äventyr tillsammans med sin brokiga besättning av burdusa vikingar.
Vicke är en 10-årig pojke som råkar vara son till vikingahövdingen Halvar. Halvar försöker desperat lära sin son det rätta levnadssättet för vikingar. Till sin förvåning visar Vicke väldigt lite entusiasm för fysiska aktiviteter och föredrar fredliga lösningar istället för att slåss. De hamnar alltid i spännande äventyr tillsammans med sin brokiga besättning av burdusa vikingar. Under alla sina utmaningar räknar de med att Vicke ska rädda dagen! Vicke är varken stor eller stark för sin ålder, men vikingarna kan lita på att hans hjärna reder ut de mest komplicerade situationerna. När Vicke försöker trolla fram en idé gnuggar sig den unge hjälten på näsan. Så fort en idé kläcks knäpper han med fingrarna och gnistorna flyger!