L'Ora: Ink over Bullets
Palermo på 1950-talet: journalisterna på dagstidningen "L'Ora" kopplar en rad tvivelaktiga brott till den sicilianska maffian. Detta är ett åtagande som upprepade gånger sätter deras liv i fara. Skribenterna av "L'Ora" är de första att använda ordet "maffia" i en rubrik – och Cosa Nostras reaktion lät inte vänta på sig.
Palermo på 1950-talet: Antonio Nicastro är tänkt att styra in den misslyckade kommunistiska dagstidningen "L'Ora" på rätt spår som ny chefredaktör. Han och hans journalister avslöjar en rad tvivelaktiga brott och länkar dem till den sicilianska maffian, även känd som "Cosa Nostra". Redaktörerna undersöker till och med samhällets och kyrkans mörkaste hörn. Det är ett farligt företag som upprepade gånger sätter deras liv i fara. 1958 var det i "L'Ora" som ordet "maffia" användes i en rubrik för första gången för att vidta journalistiska åtgärder mot organiserad brottslighet. Cosa Nostras reaktion lät inte vänta på sig.