Santa Evita
Efter Eva Duarte de Peróns död 1952, bevaras hennes lik under tre år i väntan på konstruktion av ett mausoleum — en viloplats som aldrig skulle komma att byggas. År 1955 tog militären kontroll i Argentina och gömde Eva Duarte de Peróns kropp från allmänheten, av fruktan att den som symbol skulle ena landet mot dem. De tänkte sig dock aldrig att hon på det sättet skulle bli farligare i döden än hon var i livet.
Detta är berättelsen om Eva Duarte de Perón efter hennes död. Evita Peróns balsamerade kropp gjorde en händelserik resa som varade i 22 år och var lika händelserik som hennes 33-åriga liv. Evita dog 1952, men hennes lik väntade ovan jord i tre år på att ett monument skulle byggas, vilket aldrig genomfördes. År 1955 störtades president Peróns regering i en militärkupp och kroppen gömdes i 19 år för att förhindra att den skulle bli en symbol mot den nya regimen. Samtidigt som hon var en politisk figur under bara sex år, som general Peróns hustru, påverkade hennes lik Argentinas politik i mer än två decennier — här vävdes en morbid och märklig historia samman som gav henne mytologisk status. För de militärer som tog över, blev Evita ännu farligare än då hon levde, då alla var rädda för det kringflackande liket, som inte hade någon grav.