"Den berømte cellist Pau Casals levede i eksil i Frankrig under 1940’erne, hvor han støttede spanske republikanske familier og undgik Gestapo. Efter krigen, skuffet over Francos sejr, svor han tavshed. Men i 1950 brød han sin stilhed ved at organisere en Bach-festival, en modig og kraftfuld protest inspireret af en studerende og hans musikerkolleger. "