Tolkien tager et kig på den forældreløse forfatters opvækst, hvor han finder venskab, kærlighed og kunstnerisk inspiration blandt en gruppe af andre udstødte på skolen.
Tolkien tager et kig på den forældreløse forfatters opvækst, hvor han finder venskab, kærlighed og kunstnerisk inspiration blandt en gruppe af andre udstødte på skolen. Dette fører ham ind i udbruddet af 1. Verdenskrig, som truer med at rive "Fællesskabet" fra hinanden. Alle disse oplevelser inspirerede Tolkien til at skrive sine berømte Midgårds-romaner.