Et amerikansk rumfartøj lander på en tilsyneladende øde planet, hvor aberne dominerer menneskerne. Astronauterne opdager, at mennesker betragtes som vilde dyr.
Charlton Heston og Roddy McDowall er stjernerne i dette legendariske science-fiction-mesterværk. Astronauten Taylor (Heston) styrter ned under landingen på en fjern planet regeret af aber, der bruger en primitiv race af mennesker til eksperimenter og sport. Snart er Taylor selv blandt de jagede, og betror sit liv i hænderne på en menneskekærlig chimpanse-videnskabsmand (McDowall).