"The A Word" er historien om Hughes-familien, som arbejder, elsker og skændes som enhver anden familie. Men da deres yngste søn diagnosticeres med autisme, føler de sig pludselig ikke så normale længere. De indser, at hvis deres søn nogensinde skal lære at kommunikere, så vil de være nødt til selv at lære at udtrykke sig. Det er en sjov og tankevækkende serie om forældreskab og barndom.
"The A Word" er en BBC One-serie i 6 dele, der omhandler en stor og spraglet familie, hvor et af børnene for nylig er blevet diagnosticeret med autisme. Det er også et drama om en familie, som ikke kan kommunikere med hinanden - ikke fordi, de ikke er kvikke, velformulerede og har masser af humoristisk sans - men fordi der er en kløft mellem deres dybeste følelser og måden, de udtrykker dem på. Familiens midtpunkt er Alison og Paul Hughes, et par midt i 30'erne, som er ved at opbygge et liv for sig selv og deres to børn, teenagepigen Rebecca og den femårige Joe, en smuk og drømmende dreng, som aldrig går nogen steder uden sine hovedtelefoner. Joe lever i en rutinepræget verden, hvortil soundtracket består af punk, new wave og indie-klassikere, og indtil ugen før hans skolestart er han blot blevet betragtet som excentrisk, en smule asocial og måske lidt bagud rent udviklingsmæssigt. Da Alisons bror Eddie og hans kone Nicola vender tilbage til deres familiehjem for at genopbygge deres knuste ægteskab, er de enten modige eller taktløse nok til at spørge, om Joes problemer måske er en smule mere fundamentale. I netop det øjeblik siger Nicola det usigelige, og Maurice, familiens patriark, begynder at udtrykke sine bekymringer angående sit barnebarn. Efter hans diagnose forværres Joes problemer, hvilket forstærker den store families indbyrdes spændinger, som de kæmper for at tilpasse sig ændringerne i deres liv og, vigtigst af alt, forsøger at lære at kommunikere med hinanden. "The A Word" er et engagerende og moderne drama fuld af idéer - om forældreskab, handicap og fællesskab. Det er en sjov, modig, rå og nyskabende serie, der belyser en række usædvanlige omstændigheder. Det vil tiltale enhver, som nogensinde har følt, at deres familie er ved at drive dem til vandvid.