England står uden en reel konge. Unge Wart, en forældreløs væbner, er tilfreds med køkkenopgaver i sit fosterhjem, indtil han møder troldmanden Merlin og hans ugle, Archimedes. Kan Wart blive konge?
Ifølge legenden kan kun en med ære, anstændighed og indre styrke overtage Englands trone ved at trække et fortryllet sværd ud af en massiv sten. Mange modige riddere har prøvet, så det virker umuligt, at en ung lærling kendt som Wart skulle kunne gøre det. Men med troldmanden Merlins vejledning, hjælp fra skægge venner og sand karakterstyrke har Wart måske det, der skal til. Indeholder afbildning af tobak.