En ambassadør i eksil fra sit hjemland, Ahmed (Banderas), møder en flok nordiske krigere, som bliver angrebet af nogle glubske skabninger, der ifølge legenden fortærer alt levende på deres vej.
En mand fra Bagdad, Ahmed Ibn Fadlan (Antonio Banderas), bliver landsforvist efter en affære med en af sultanens elskerinder. Da hans karavane forlader Bagdad, møder han en flok nordiske krigere, som har slået lejr. Under middagen bliver Ibn ven med de glade krigere. Samtidig ankommer et kongeligt sendebud fra Norden, som beretter om en mystisk fjende, der hærger deres land. Det er væsener, der dukker op i nattens tåger, fortærer alt levende på deres vej og er så gruopvækkende, at man ikke tør tale højt om dem. Kongens sendebud beder krigerne vende tilbage for at redde landet. Men de tvivler på sendebuddets historie og spørger derfor en gammel spåkone til råds. Hun bekræfter historien, men fortæller også, at krigerne vil fejle, hvis de ikke udvider den tolv mand store flok med en 13. kriger, der skal være en mørk mand, som ikke er fra nord. Ibn passer til beskrivelsen og udpeges til at være den, der skal med på den lange rejse til Norden for at bekæmpe de skræmmende og ubudne gæster.