Pancho Villa: The Centaur of the North
This is the story of Doroteo Arango, of a life that began on the wrong side of the law, to becoming “Pancho Villa”, the feared commander and key figure in the Mexican Revolution. Buried within the story is a man fixated on his own myth, a man whose efforts to become a larger-than-life figure would shape history, but also leave him with many vengeful and powerful enemies.
This Spanish language action biopic chronicles the life of Doroteo Arango “Pancho Villa”, beginning from his life as a young bandit to the ambush that would result in his death, revealing a man fascinated with his own myth and who would do anything to grow it. Unfavorable historians relay the story to Hollywood figures eager to film the Robin Hood-esque character, who ranges from a womanizer to a cold-blooded killer, to an antagonist to the United States and the Mexican Napoleon. But above all, this was a man with an undying commitment to the Mexican Revolution. The good and bad sides of Pancho Villa are examined, from when he survived as a bandit to the grandiose personality that would bring him to become General Pancho Villa, Centaur of the North, the antihero fighting for redemption. Something more than human, perhaps even mystical, steeped in contradictions, Villa would generate hate, scorn, and respect.