Reading Again Graúna
The documentary reconstructs the history of Graúna, one of the most famous comic characters in Brazil during the '70s. Analyzing creator Henfil's usage of this poor, little, female blackbird to criticize the social inequities and censorship in Brazil of the time, testimonies from family and fellow cartoonists shed light into why "Reading Again Graúna" is still relevant today.
With testimonies from Henfil's inner circle, cartoonists, and experts, the documentary also recognizes the inspiration and representations of Zeferino and Bode Orelana, who, along with Graúna, formed the “Turma da Catinga.” Cinematic style, humor, main themes, and activism of Henfil are analyzed, while Henfil's own words come to life through archival footage, revealing unknown aspects of the character.