How to Be a Carioca
Francisco (Seu Jorge) is the quintessential Carioca: a “corner cutter” who always finds a way to get things done. Francisco’s problem-solving abilities prove essential for five newcomers — hailing from Argentina, Germany, Syria, Israel, and Angola — to Rio de Janeiro as they each face dilemmas. But in the end, it’s Francisco who faces a test that will determine his future in the city he loves.
Irene (Argentina), Matthias (Germany), Nabil (Syria), Laila (Israel), and Karima (Angola) all arrive in Rio de Janeiro for different reasons. Each experiences the beauty and chaos of this wonderful city – and each runs into trouble along the way. Fortunately, they meet a unique “corner cutter” who helps them work through their dilemmas: Francisco, the quintessential Carioca. In the process, they purge prejudices, open themselves up to new cultures, adopt different perspectives, and become advocates for inclusion and equality. Irene, a staunch atheist, has to navigate religious syncretism in Rio in order to fulfill her mother’s dying wish. Matthias, a rigorous and inflexible symphony conductor, discovers that improvisation is a pillar of creativity. Nabil, a refugee, intends to take advantage of the freedoms native to Rio to provide a better life for his family. Laila, who has just been discharged from the army, learns from a young boy that the greatest way to take advantage of life’s offerings is to expand one’s worldview. Karima, a renowned poet, teaches Rio’s elite to be proud of their African roots. In the final episode, it’s Francisco who is in need of help: he must employ every ounce of his Carioqueness to determine his future in the city he loves — Rio de Janeiro.
German symphony conductor Matthias gets timely help ahead of a career-defining performance in Rio.
A refugee escaping war learns how to navigate life, culture and love on the beaches of Rio.
A young Israeli woman has an eye-opening experience while searching for her stolen camera in Rio.
An Angolan writer searches for inspiration in her fight to tear down the walls of prejudice in Rio.
Francisco contemplates his future in Rio as he uses his Carioca methods to resolve his own problem.