The Territory
Since the Uru-eu-wau-wau were first contacted by the Brazilian government in 1981, their territory has become an island of green rainforest surrounded by farms and ranches — the results of four decades of unchecked deforestation. The community has faced environmentally destructive and often violent incursions into their sovereign territory by non-natives seeking to exploit the land. Illegal logging and land clearing invasions have become more frequent and more brazen over the years.