Mulan, kaunis ja sankarillinen kiinalaistyttö, valmistautuu avioliittoon, mutta ensin hänen täytyy saada hoidettua vaarallinen tehtävä. Mukanaan sulhasensa, kolme prinsessaa ja nenäkäs suojelijalohikäärme, Mulan lähtee elämänsä seikkailuun.
Pelastettuaan maansa pahoilta hunneilta vilkas Mulan kokee elämänsä yllätyksen, kun kenraali Shang pyytää hänet vaimokseen. Ennen häitä Mulanin ja Shangin täytyy kuitenkin saada hoidettua vaarallinen tehtävä ja saattaa kolme prinsessaa, Ting Ting, Mei ja Su, kaukaiseen kaupunkiin. Kiinan tulevaisuus on vaakalaudalla, kun kesken matkan Mulan ja Shang ottavat yhteen velvollisuuksistaan. Ilkikurinen Mushu vain syöksee tulta liekkeihin, koska tahtoo pitää Mulanin naimattomana mahdollisimman kauan, jotta sen helppo tehtävä hänen suojelijalohikäärmeenään jatkuisi.